Tsfat of?

Jawel deze keer toch maar weer eens het noorden op één van de mooiste plekken van Galilea op 900 meter hoogte de hoogste stad van Israël nabij de 1200 meter hoge heilige berg Har Meron. Dit schilderachtige stadje met de bebouwing in het centrum uit de 16e kent een geweldige geschiedenis. Maar nu maar eerst de naam. In het Hebreeuws wordt het meestal uitgesproken als Tzfat  צְפַת, maar velen kennen het ook als Safad, Tsfat, Tzefat, Zfat, of Zefat. In de zomer is het er prettig vertoeven met temperaturen die niet boven de 30 graden komen. En ’s winters nog vaak nog kouder dan in veel delen van Europa met sneeuw en ijs. De omgeving is groen en bebost en kent ook één van de meest bekende wadi’s: Amud (spreek uit: Amoed). Binnen het Jodendom wordt het beschouwd als één van de heilige steden naast Jeruzalem, Hebron en Tiberias. Binnen de Joodse mystiek is Tsfat (of) het religieuze centrum van de Kabbalah. Ongeveer 1200 jaar voor Christus waren het Juda en zijn broer Simeon die de Kanaänieten versloegen die in Zefath woonden en de stad Horma noemden (lees Richteren 1:17). Dus een oude geschiedenis. Simeon was de tweede zoon van Jacob en Lea. Volgens een legende was de stad al gesticht door Noach na de Grote Zondvloed. Gedurende de Kruisvaarder periode was het een vestingstad binnen het Koninkrijk van Jeruzalem. In 1187 werd het veroverd door Saladin en in 1210 mocht het weer een volledige Joodse gemeenschap worden.

We gaan er maar niet te diep op in, maar gedurende de vele Islamitische, zelfs Mongoolse en Ottomaanse waren een zegen voor de Joodse gemeenschap voor deze stad in tegenstelling van de Christelijke bezetting! Vanaf de 16e eeuw mocht deze stad zich ook nog de hoofdstad zijn van geheel Galilea en een deel van Syrië inclusief Damascus.

Vanaf die 16e eeuw werd het ook nog het centrum van de kabbalah, nadat vele Joden uit Spanje verbannen werden en zich daar ook vestigden.

e Har Meron hebben?

 Kabbalah of kabbala

Binnen de Christelijke wereld wordt er gewaarschuwd voor deze mystiek, daar het een overlevering is. Binnen de magie van deze mystiek slaat de aanhanger een “Brug naar God” door meditatie. Binnen het christendom juist alleen door Christus. Wel ontstond er naast de Talmoed een uitgebreide Kabbalistische literatuur. Ook veel niet-Joden van Mick Jagger tot Madonna zijn aanhanger van deze stroming, die ook populair is binnen de “New Age” beweging. Ook binnen orthodoxe Joodse stromingen zijn er bedenkingen over deze mystiek, die vaak beleden wordt onder het genot van een goed glas wijn. De componist en Rabbi Shlomo Halevi Alkabetz die het bekende Sabbat-lied Lecha Dodi was in de 16e eeuw een beroemde kabbalist actief in Tzfat. Een aantal bekende geschriften of boeken zijn de Sefer Jetzrira (boek van de Schepping), waarschijnlijk afkomstig uit de 6e eeuw en eerste commentaren in de 10e eeuw. Het is pas een begrijpelijk boek als de lezer kennis heeft van de Tenach en de Midrasj. Het tweede belangrijke boek is de Bahir (Verlichting) uit de 12e eeuw. En het belangrijkste en mooiste werk is de Zohar (Pracht of Schittering), wat weer een commentaar op de Thora is in zowel Hebreeuws als in het Aramees. Volgens overleveringen is het al in de 2e eeuw geschreven door de Rabbijn Shimon BarYochai. Sinds de 12e eeuw woeden discussies wie de oorspronkelijke schrijver is.

 Hermetische Kabbala

Zo is er een niet religieuze Kabbala waar ik niet teveel op in wilt gaan. Deze is ontstaan in de 15e eeuw en bestaat uit een aantal filosofische stukken die gebruikt worden binnen niet alleen de New Age beweging, maar ook door de Vrij Metselaars en andere bewegingen. Opvallend wel is dat wel het concept van de Goddelijkheid beschreven wordt en de aard daarvan. Wel verschilt het van de Joodse en Christelijke.

 Christelijke Kabbala of Cabala

Is een kabbalistische traditie die uit de renaissance stamt nadat christelijke geleerden beïnvloed werden door de mystieke teksten van de Joodse kabbala. Deze concepten trachten ze te verwerken in de Christelijke traditie. Vooral in de 15e eeuw waren het geleerden aan de Florentijnse Academie en ook de Duitse humanist Johannes Reuchlin die Hebreeuws studeerde. Ik zal ze niet allemaal vernoemen, maar in Spanje ofwel Mallorca was het in de 13e eeuw Ramon Llull die van logische methoden de dogma’s van de christelijke theologie te bewijzen.

 Conclusie

Voor veel christenen is eigenlijk dat de Kabbala ons niet leert dat Jezus de weg naar de Verlossing is en niet de weg is die naar God leidt.

 

 Terug

Maar we gaan toch maar weer terug naar Tzfat in de het bergachtige Galilea. Voor de onafhankelijkheid van 1948 woonden er ongeveer 1700 Joden en 12.000 Arabieren in dit stadje. In januari 1948 werd de Joodse wijk aangevallen door de Arabieren. Bus- en voedseltransporten werden aangevallen en zelfs de Britse troepen waren niet in staat om de Joodse bevolking te ontzetten. Een week voor de onafhankelijkheid van het “Joods Tehuis” werd de stad belegerd door de Pan-Arabische tropen op bevel van de secretaris-generaal van de Arabische Liga, Abdul Rahman Hassan Azzam, om vanuit dit gebied Tzfat en Akko van de Joden te ontdoen en erger de Britse troepen te omzeilen.

Na die belegering was het de Palmach die de Joodse wijk ontzette door een weg te slaan door het Arabische dorp Birya.

Na deze Joodse overwinning vluchten de 12.000 Arabische inwoners naar Syrië op last van de commandant van de Arabische Liga, Adib Shishaki, de latere premier van Syrië. Onder deze vluchtelingen de latere president van de Palestijnse Autoriteit Mahmud Abbas.

12 dagen voor de onafhankelijkheid vluchtten de Britse troepen het gebied.

Later waren het een aantal groeperingen binnen de PLO die voornamelijk aanslagen pleegden op Joodse scholen.

Tzfat ken veel emigranten uit Rusland en Ethiopië en kent ook veel christelijke inwoners, waaronder Russisch Orthodoxen en Maronieten. De laatsten zijn een bevolkingsgroep en lid zijn van de (Maronitische) Katholieke Kerk en voornamelijk leven in Libanon, Syrië en het noorden van Israël.

Veel van deze Maronieten in Israël zijn in 2000 door de Hezbollah uit Libanon verdreven en hebben een goed thuis in Israël (Galilea) gevonden.

In Tsfat kunnen aardbevingen voorkomen, daar het gelegen is nabij de Syrisch – Afrikaanse breuklijn, die eigenlijk al in Turkije op de berg Ararat begint.

Naast de vele Synagogen zijn het voornamelijk de vele artiesten die Tzfat kleur geven. Niet alleen in de vele winkeltjes, maar ook vele schilderingen buiten op straat maken het een plek om met veel plezier er rustig doorheen te wandelen en te genieten van het oude Zefat!

 

Zullen we het de volgende keer maar over d