Voorjaar- en zomerfeesten

Veel herdenkingen en feesten hebben veel overeenkomsten met feesten en gebeurtenissen in ons “Christelijke” Europa. Ook in Nederland zijn een aantal overeenkomsten van zowel het Bomen planten tot en met Pinksteren.

In een volgorde van onze maanden beschrijf ik deze feesten. Dankbaar heb ik wel gebruik gemaakt van beleven.org.

 

Het Bomen (plant) Feest - Toe Bisjevat

Met dit feest op 15 Sjevat wordt het einde van de winter gevierd en het ontwaken van de natuur. Eigenlijk is dit feest afkomstig uit de landbouw,  daar vroeger oogst werd afgedragen om te offeren in de Tempel. Nu wordt op deze dag in Israel uitbundig bomen geplant (Rosj Hasjana La'ielanot) en wordt gebeden voor een rijke (citrus) oogst.

 

Poerim –Lotenfeest

Dit feest dat meest al gedurende de tweede of de derde week van maart gevierd wordt op 14 Adar, heeft veel weg op het vieren van het Rooms Katholieke Carnaval. Alleen wordt door de Joden het feest niet uitbundig met het nuttigen van alcoholhoudende dranken gevierd. Er wordt verwezen naar het ontkiemen (loten) van het groen aan de bomen, maar nog belangrijker naar het “Lot” dat Esther toebedeeld kreeg nadat haar bekend werd door haar oom Mordechai, dat minister Haman het Joodse Volk wilde uitroeien. Zij maakte dat als (bij)vrouw van de koning bekend, waarna Haman afgezet en bestraft werd. Dit 2300 jaar oude gebeuren wordt op deze dag gevierd door het boekrol Esther in de Synagoge voor te lezen. Vrouwen bakken thuis een op een oor lijkend koekje dat een “Hamansoortje” wordt genoemd.

Maar voor dit grote feest begint wordt op 13 Adar gevast. Dit is het Ta'anit Ester. Dit is ter herinnering aan het drie dagen vasten van Esther. Er wordt dan niet gegeten nog gedronken. Andre activiteiten zijn toegestaan. Het vasten zal vervroegd worden naar 11 Adar, als het op een Shabat de 13e is.

 

Pesach – Pasen

Een gedicht uit Beleven.org

Begin april afhankelijk van de maan

 

We boenen, poetsen en schrobben weken achtereen

Want pesach komt, voor vader, moeder, kind en voor iedereen

En dan eindelijk de seidernacht

Met kandelaars, bekers, praal en pracht

 

De wijn, het zoutwater, mierik, charoset en radijs

De vertelling, de hagada, op de prachtige wijs.

Ma nisjtana, wat verschilt deze avond van de rest van het jaar

Waarom zitten wij zo laat, met matzes en vier bekers wijn, leunend bij elkaar

 

Waarom trotseerden onze voorouders door de eeuwen heen

Om geen kruimeltje brood te eten, ook niet stiekem alleen

In de donkerste dagen van ons bestaan, in kelders, grotten en barakken

Ondanks het grote gevaar dat vijanden ons zouden pakken

 

Klonk de vertelling van de vierhonderd jarige slavernij

En de bevrijding uit Egypte, want die hoorde daarbij.

Maar de bevrijding van toen, stond en staat niet alleen

Ook nu is er ellende en slavernij om ons heen

 

Maar wat heeft het toen te maken met het nu

Waarom een sederavond met een erg opvallend vreemd menu.

Wij allen worden geacht te voelen en te weten

Dat de matzes die onze voorouders hebben gegeten

 

Symbool staan voor nederigheid en een bescheiden gevoel

Bevrijding uit onze individuele slavernij, dat is het doel

Egypte, Mitsrajim, zijn de grenzen die ons beperken

En die zijn aan negatief en egoïstisch gedrag te merken

 

Van ons wordt verlangd een Uittocht uit onze eigen slavernij

En de hagada en al die prachtige symbolen, zijn een hulpmiddel daarbij

Slaven waren wij bij de Farao in Egypte

De mens wikte en God beschikte

 

Tot het krieken van de ochtend zaten de geleerden in Bné Barak bijeen

En leerden over al hetgeen

Onze voorouders in Egypte moesten doorstaan

Over de plagen die de Egyptenaren zouden slaan

 

De Uittocht en het trekken door de gespleten Schelfzee

Om bij de Sinai de Tora te ontvangen, die bij de Joden zou blijven bij wel en wee.

Maar terug van het toen naar het nu

De geschiedenis was niet alleen van onze voorouders, maar is er ook voor U

 

Brood en taart zijn bederfelijk, lekker en gerezen

De matze is nederig en bescheiden, en juist daarom mag hij er wezen

Alleen als ik bereid ben om mijzelf weg te cijferen en voor anderen er altijd te zijn

Snap ik de bedoeling van Pesach en is het resultaat, de geoela, voor ieder fijn

 

Haat en nijd, machloukes en verdeeldheid zullen dan zijn verdwenen

Een eind is gekomen aan het eeuwenlange wenen

In Jeroesjalajim zullen wij eindelijk in sjalom - vrede zijn

Hierop kunnen wij slechts zeggen: wenoumar omein.

De gebruiken bij de Sedermaaltijd in grote lijnen

 Aan een feestelijk gedekte tafel wordt er tijdens de maaltijd uit de Haggadah (= vertelling) gelezen. Het jongste kind stelt vader 4 vragen die allen betrekking hebben op de rituelen van de maaltijd. Al lezend in de Haggadah komt de volgorde van de rituele onderdelen vanzelf aan de orde. Geen brood maar Matzes zijn onderdeel van deze maaltijd. Er worden 6 speciale gerechtjes gegeten in een bepaalde volgorde die allemaal herinneren aan de Joodse slavernij in en de uittocht uit Egypte. Daarbij worden er, ook weer in een speciale volgorde 4 glazen wijn geschonken en gedronken (een klein slokje is ook voldoende en druivensap mag ook) die allemaal een speciale betekenis hebben. 

Tijdens de rituele maaltijd wordt er ook tijd genomen voor een feestelijke Pesachmaaltijd, maar die wordt weer afgesloten met de laatste rituele onderdelen en zegenbeden uit de Haggadah. De Sedermaaltijd is dus over het geheel genomen een avondvullend programma. Voor een complete Haggadah is dit niet de plek,. 

 

Het rituele gedeelte onder leiding van de Haggadah

 De Haggadah behandelt het verhaal van de Joodse slavernij in Egypte en de uittocht uit Egypte. Seder (סדר) betekent letterlijk: volgorde of orde, omdat de gebruiken volgens een volgorde of orde worden uitgevoerd die eveneens in de Haggadah beschreven staat.

De Sedermaaltijd wordt gebruikt aan een feestelijk gedekte tafel met in ieder geval deze ingrediënten:

Als eerste de 2 Shabbats kaarsen, omdat elke Hoogtijdag begint met een Shabbatsviering en daar horen natuurlijk de kaarsen bij. Deze herinneren aan het gebod van God: onderhoud en gedenk, en worden aangestoken door de vrouw des huizes, waarna zij de zegenbede uitspreekt.

Er staat een kom water op of bij de tafel met een gastendoekje. Die worden  doorgegeven op het moment dat de maaltijd begint. (Urchatz = Handenwassing) Het wassen van de handen is een teken dat we rein voor God willen staan. ‘Wie mag de berg des Heren beklimmen, wie mag staan in Zijn heilige stede? Hij die rein is van handen en zuiver van hart’ (Psalm 24: 3 + 4a)

Er worden Matzes  (= ongezuurde broden) gegeten. Deze staan symbool voor de haast waarmee het volk uit Egypte moest vertrekken. Er was geen tijd om het brood te laten rijzen. Bovendien is gist ook een beeld van de zonde (verzuren) Ook de zegen over het brood wordt dus uitgesproken over de matzes. Buiten een mandje met matzes voor algemeen gebruik tijdens de maaltijd, worden er 3 matzes in een speciale hoes gedaan: een Matze Cover, met 3 afzonderlijke segmenten die allemaal een aparte betekenis hebben tijdens de rituelen. Vaak wordt er ook gebruik gemaakt van een Afikoman etui (Afikoman = gebroken) om een deel van de middelste matze in te verstoppen. Aan het eind van de maaltijd wordt de Afikoman door de kinderen opgezocht.                                                             

Daarnaast wordt er ook een zestal speciale ingrediënten klaargelegd op een Sederschotel, die in het centrum van de tafel staat binnen handbereik van degene die de leiding over de maaltijd op zich neemt.

Elke gast heeft ook de speciale gerechtjes op zijn eigen bord

Bij elke gast worden maar liefs 4 glazen naast het bord klaargezet, voor de  4 bekers wijn met speciale betekenis tijdens het rituele gedeelte van de maaltijd. (een slokje is genoeg, en druivensap mag ook)

Elke gast heeft een kommetje met zout water waar sommige gerechten in gedoopt worden voordat men ze nuttigt.

Midden op tafel staat verder nog een gevulde beker wijn, een zogenaamde Kiddush beker, die met de Shabbatviering ook gebruikt wordt, maar in dit geval dient die als beker voor Elia en blijft onaangeroerd.

Op de Sederschotel

Karpas (= peterselie), doet denken aan de lente. Dit wordt gedoopt in water met zout, als herinnering aan de tranen in Egypte en het feit dat het leven niet altijd vreugde inhoudt. Ook herinnert de peterselie aan de bundel hysop die gebruikt werd om de deurposten in te smeren met bloed van het pesachlam.

Zeroah (= een bot van een lam), dit is symbolisch en er wordt ook vaak een kippenbotje voor gebruikt. Herinnert aan het lam dat geslacht werd in de nacht van de Exodus, maar ook aan het lijden van Yeshua.

Baytzah (= een ei, hard gekookt en daarna gebraden), als symbool voor het nieuwe leven. Denk hierbij ook aan Yeshua, Die als Pesachlam geslacht werd maar opstond uit de dood. Het ei wordt ook vaak gedoopt in het zoute water als herinnering aan de tranen in Egypte, maar ook aan de tranen van Yeshua in de hof van Getsemane. 

Maror (= bittere kruiden), vaak geraspte mierikswortel, vanwege de bitterheid van de slavernij in Egypte.

Chazeret (= rauwe hele mierikswortel, maar ook wel radijs, ook een bitter kruid), als het jong is, is het zoet met zachte bladeren, later wordt het hard en bitter. Zoals de houding van de Egyptenaren: eerst zoet tegen de vaderen, later hard en bitter tegen de kinderen Israëls.

Charoset (= zoet), een mengsel van appels, noten, gember, kaneel en wijn.  (Soms ook dadels, rozijnen, granaatappel, enz.) De zoetheid van het gerecht staat voor het geluk na de bevrijding uit Egypte, terwijl de kleur doet denken aan klei en aan de stenen en het cement uit de slaventijd in Egypte.

 

De betekenis van de 4 bekers wijn

Ik zal jullie uitleiden: beker der heiliging, Kos Kadesh

Ik zal jullie redden: beker der plagen, Kos Hamakot

Ik zal jullie verlossen: beker der vrijkoping, verlossing, of dankzegging, Kos Hage’oelah

Ik zal jullie aannemen: beker der aanneming en lofprijzing, Kos Hallel

 

Tijdens de maaltijd wordt de aandacht van de kinderen vastgehouden door ze al vertellend bij het verhaal te betrekken. Het jongste kind stelt 4 vragen over de bijzondere betekenis van de maaltijd. Dit heeft te maken met de mondelinge overlevering waar in de Torah over gesproken wordt. Het stellen van de vragen wordt Ma Nisjtana genoemd. (beschreven in de Misjna = Mondelinge Leer)

De 4 vragen

1. Waarom eten wij op deze avond anders dan op alle andere avonden matzes?

2. Waarom zitten wij anders dan alle andere avonden niet rechtop maar leunen wij op de tafel?                                                                      

3. Waarom is deze avond zo anders dan alle andere avonden?

4. Waarom eten we vanavond, anders dan op alle andere avonden bittere kruiden?

Holocaust herdenkingsdag  - Jom Hasjoa

Op 27 Nisan, eind april begin mei, herdenken we de zes miljoen Joden die omgekomen zijn in de “Shoa” tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is geen feestdag maar een herdenkingsdag, die we wel opnemen in dit lijstje.

In Nederland vindt de herdenking plaats in de Hollandsche Schouwburg met de Burgemeester van Amsterdam en de Israëlische Ambassadeur.

De officiële naam van de herdenking is: Jom Hashoa wehagewoera - De dag van vernietiging en heldendom tegen de Nazi’s.

In de Synagogen wordt een Treurdicht gelezen en in Israël worden de sirenes hoorbaar en zijn o.a. grote herdenkingen in Jeruzalem bij het Yad Vashem en Lohame HaGetaot.

Onafhankelijkheidsdag - Jom HaAtsmaoet

Ook dit is geen religieuze feestdag, maar wel een nationaal Israëlische feestdag, die sinds onze 14/15 mei 1948 gevierd wordt op het Joodse 5 Ijar (5708). Op deze dag de onafhankelijkheid gevierd met het opzeggen van Psalmen. Voorafgaande deze dag worden de slachtoffers van vele oorlogen herdacht tijdens de Dag van de Herinnering - Jom HaZikaron.

 Lag Ba'omer

Op 18 Ijar (meestal in mei) op de 33e dag van de Omertelling. De periode tussen Pesach en het Wekenfeest (Sjavoeot) is binnen het Jodendom een gelegenheid van rouw en inkeer. Herdacht wordt o.a. de vaak voorkomende verdeeldheid binnen het Jodendom. Op de deze dag kwam er een einde aan de plaag van dood en verderf onder de leerlingen van Rabbi Akiwa in de 2e eeuw. Deze dag heinnerd ook het overlijden van Rabbi Shimon bar Yochai, die het Kabbalistische boek Zohar schreef. Op deze dag reizen vele chassidische Joden en ook veel Samaritanen naar de tombe op de Berg Miron bij Tsfat (Safat) in Galilea. Ook is het de overlijdensdag van Rabbi Shimon bar Yochai, de schrijver van het kabbalistische boek Zohar. Zijn overlijden wordt, op zijn verzoek, als een feest gevierd. Het is een feest van veel en grote vreugdevuren.

 Jom Jeroesjalaiem

Jom betekent “Dag”. Dus Jeruzalem Dag, dat op 28 Ijar gevierd wordt, valt volgens onze jaartelling ergens tussen 28 mei en 5 juni. Deze dag wordt gevierd sinds de inname van het oude deel van Jeruzalem met de verovering van de Kotel (Klaagmuur) in 1967.

Veel omringende landen waren zo vijandig tegenover Israel, dat vooral Koodse eigendommen tot de verovering verwoest en zelfs besmeurd werden. Op deze dag kregen Joden weer opnieuw de toegang tot hun oude eigendommen in het historische deel van Jeruzalem. Het beheer van het voormalige Tempelplein liet men in handen van de Islamitische Waqf, die onder Jordaanse controle staat.

 

Wekenfeest – Sjavoeot

Van dit feest gevierd op onze jaartelling tussen eind mei en de tweede week van juni  is ons Pinksterfeest afkomstig.

Het wordt gevierd als een oogstfeest waarbij alle eerstelingen van de akkers, maar ook de eerstgeborenen getoond worden. Het wordt precies zeven weken na het Joodse Pesach gevierd waarbij de eigenlijke betekenis afkomstig is dat alle Joden tijdens de lange reis door de Sinai verzamelden aan de voet van de berg, waar God hen de eerste Tien Geboden gaf. De traditie zegt dat iedereen zich versliep op de morgenstond toen zij deze Geboden ontvingen.

In de met bloemen versierde Synagoge wordt verteld uit het Boek van Ruth om niet alleen het karakter van het oogstfeest te vieren, maar ook omdat deze niet-Joodse voorouder van Koning David het Joodse Geloof aannam. Uit haar geslacht wordt later de Verlosser geboren. Vrouwen zijn bepalend of het nageslacht wel/of niet Jood is. Sjavoeot is ook bepalend voor de opvoeding van de kinderen.

 

Vasten - Shiv'a Asar b'Tammuz, 17 Tammoez

Ergens in juli

Op deze dag wordt herdacht de vernietiging van de Tweede Tempel met een etmaal vasten.

Dat weer met een Treurdag in augustus weer terug keert met:  Treurdag om Jeruzalem - Tisja Beav

 Uitleg

Tijdens de vatendagen behoeven zieken en zwakkeren zich niet aan de regels te houden. In Nederland hebben Joodse leerlingen tijdens een aantal feestdagen een wettelijk geregelde vrijstelling van school.

Op Sjabbat en Joodse feestdagen mag niet worden gewerkt. Het is dan bijvoorbeeld verboden om te schrijven, te reizen, vuur te maken en elektriciteit te gebruiken. Joodse leerlingen en studenten kunnen dan dus geen lessen volgen of deelnemen aan tentamens. Op Sjabbat en Joodse feestdagen geldt onder andere:

 - niet werken of je bezighouden met 'alledaagse' dingen

- niet dragen en niet reizen

- niet schrijven

- geen vuur maken

- geen elektriciteit gebruiken

- een ander niet voor je laten werken

 

De Joodse feestdagen, waarop men niet mag werken, dragen, schrijven, etc.:

 Pesach (= Pasen), de eerste twee en de laatste twee dagen

Sjavoeot (= Wekenfeest), twee dagen

Rosj Hasjana (= Joods Nieuwjaar), twee dagen

Jom Kipoer (= Grote Verzoendag), één dag

Soekot (= Loofhuttenfeest), twee dagen

Sjemini Atseret (= Slotfeest), één dag

Simchat Tora (= Vreugde der Wet ), één dag

 

Daarnaast zijn er enkele "halffeesten", waarop wel gewerkt mag worden n.l. Toe Bisjwat (= Nieuwjaarsfeest der Bomen), Poeriem (= Lotenfeest), Lag Ba'Omer (tussendag van de Omer-telling) en Chanoeka (= Inwijdingsfeest, acht dagen).

Naast het ritueel van de feestdagen zijn ook de spijswetten verplichtend (kosjer eten, en in de Pesachtijd ongedesemd eten, denk aan de matzes).

Ondanks mijn kennis over de Joodse feest en gedenkdagen, heb ik voor de tekstuele invulling mijn inspirariebron Beleven.org als inspiratiebron gekozen

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb